جرات تلاش كردن

 

رام كنندگان حيوانات سيرك براي مطيع كردن فيلها از يك ترفند ساده استفاده مي كنند.

زماني كه حيوان هنوز بچه است، يكي از پاهاي او را به تنه درختي مي بندند. حيوان جوان هر چه

 تلاش مي كند نمي تواند خود را از بند خلاص كند اندك اندك اين عقيده كه تنه درخت خيلي قوي

 تر از اوست در فكرش شكل مي گيرد. وقتي حيوان بالغ و نيرومند شد، كافي است شخصي

 نخي را به دور پاي فيل ببندد و سر ديگرش را به شاخه اي گره بزند. فيل براي رها كردن خود تلاشي نخواهد كرد.

پاي ما نيز، همچون فيلها، اغلب با رشته هاي ضعيف و شكننده اي بسته شده است، اما از آنجا

 كه از بچگي قدرت تنه درخت را باور كرده ايم، به خود جرأت تلاش كردن را نمي دهيم، غافل از

 اينكه براي به دست آوردن آزادي، يك عمل جسورانه كافيست .

                                                                                  *پائولوكوئيلو*

 

منظور پائولو عمل جسورانه همراه با عقل بوداااااااا

تفاوتهای جالب روانشناسی و بیولوژیکی زنان و مردان

 

تفاوتهای بیولوژیکی...نـه تـنـها سـاخـتـار مغز زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد، بلکه مـردان و زنان از مغزشان بطـرز مــتفاوتی استفاده می کنند.

 در مغز زنان اتصالات و ارتباطات بیشتری بین دو نیمکره چپ و راست وجود داشـته کـه بـه آنــها این توانایی را می دهد تا از مهارت گفتاربهتری نسبت به مردان برخوردار باشند. از طرف دیگر در مردان ارتبـاط کمتری بین دو نیمکره مغزشان وجود داشته و به آنها این قابلیت را میدهد تا دارای مهارت بیشتری در استدلالهای انتزاعی و هوش دیداری-فضایی باشند.
بیشتر عادات مردان و زنان را می توان توسط نقش آنها در روند تکامل توضیح داد. بـا وجود آنکه شرایط زندگی تغییر کرده باز هم زنان و مردان تمایل دارند از برنامه بیولوژیکی خـود پیـروی کننـد. مـردان قـادر هستـند تــا مسیر حرکت خود را بخاطر بسپارند. زیـرا در گذشته مردان می بـایـست شـکـار خـود را ردیـابـی کـرده و آن را گـرفتــه و بـه خـانــه باز میگرداندند در حالی که زنان دارای دید محیطی بهتری می باشند که بـه آنـها کمک می کند اتفاقات پیرامون مـنـزل خـود را زیـر نـظـر گـرفـتـه و خـطـر در حـال نـزدیـک شدن به خانه را شنـاسایی کنند. مـغز مــردان برای شکار کردن برنامه ریزی شده که حـوزه دید محدود و بـاریـک آنـها را توجـیـه مـی کند امـا مـغـز زنـان قـادر اسـت دامـنـه اطـلاعات وسیـعتری را رمزگشایی کند.
مردان و زنان دارای حس حسادت یکسان بوده اما مردان بهتر می تـوانند این حس را پنهان سازند. نمایان ساختن حس حسادت در زنان احتمالا به همان روحیه ای بر می گردد که در خود احساس ضعف نموده و انتقاد از خود داشته و به دوست داشتنی بودن خود مطمئن نیستند.
مـردان صداهای گوشخراش، دست دادن محکم و رنگ قرمز را ترجیح میدهند. مـردان در حل مسائل فنی بهتر می باشند. زنان دارای گوش تیزتری میباشند و هنـگام صحبت کردن از واژه های بیشتری استفاده می کنند و در تکمـیل و اتـمام وظـایف بطور مستقل بهتر از مردان می باشند.
هنگامی که مردان وارد اطاق می شوند بدنبال راه خروج می گردند، خـطـر احـتمالی را برآورد کرده و راههای گریز را می سنجد. در حالیکه زنان به چهره میهمانان توجه می کنند تا پـی ببرند که میـهمانـان چه کسانی بوده و چه احساسی دارند. مردان قادر می باشند تا اطلاعات را طبقه بندی کرده و در مغزشان ذخیره کنند. زنـان تمایل دارند تا اطلاعات را بارها و بارها در مغزشان مرور کنند. هنگامی که زنان مشکلاتشان را بـا مـردان در میان می گذارند دنبال راه حل نمی گردند آنها تنها نیاز دارند تا فردی به حرفهایشان گوش دهد.
تفاوتهای روانشناسی
مردان موقعیتها و اوضاع را بطور کلی درک می کنند و تفکر کلی و جـامع دارند در حالی که زنان موضعی می اندیشند و به روی جزئیات و نکات ظریف تمرکز می کنند.
مردان سازنده و خلاق می باشند. آنـهـا ریسک پذیـر بـوده و بـدنبال تجربه های جدید می باشند در حالی که زنان با ارزشترین اطلاعات را برگزیده و آن را به نسل بـعد انتقال می دهند.
مردان در تفکرات و اعمالشان استقلال دارند در حالی که زنـان تـمـایل دارند از عقاید پیشنهادی دیگران پیروی کنند.
ارزیابی زنان از خودشان در سطح پایینتری از مردان می بـاشد. زنـان تـمایل دارند از خودشان انتقاد کنند در حالی که مردان بیشتر از عملکرد خودشان رضایت دارند. و شاید این موضوع به تربیت خانوادگی و فرهنگ رایج مرتبط باشد که سعی دارند دختران خود را بسیار مورد رضایت دیگران و خوشایند اطرافیان رشد دهند. و بیش از آنکه پذیرش بی قید و شرط را به آنان بیاموزند خود انتقادی و عدم رضایت از خود را آموزش می دهند.
مردان و زنان دارای معیارهای متفاوتی برای رضایتمندی در زندگی می باشند. مردان برای شغل مناسب و موفقیت در کارها و زنان به خانواده و فرزندان ارزش قائل می باشند. زنی که از نظر شوهرش پذیرفته و کورد اعتماد است نگرش های مثبتی به خود دارد و بخش عظیمی از اهداف او را روابط خوب و دوستانه با اطرافیان تشکیل می دهد .
مردان نیاز مبرمی دارند تـا بـه اهـدافشـان جـامـه عـمـل بـپـوشانـند اما زنان رابطه با دیگران را در درجه نخست اهمیت قرار می دهند.

مردان دو برابر زنان بیمار می شوند البته زنان نیـز بـیشتر بـه سـلامتـی خود اهمیت می دهند.
زنان درد و کار یکنواخت را بهتر از مردان تحمل می کنند.
بر خلاف تصور عام مردان بیـشتر از زنـان حـرف زده و بیشـتر سـخنــان دیگران را قطع می کنند.

 

خلاصه کارگاه آموزشی

 

 

خلاصه کارگاه آموزشی مورخ 26/2/89

 

 با موضوع : رابطه روان شناسی و دین

 

این جلسه با حضور استاد بزرگوار آقای چاووشی زاده انجام شد .

 

ابتدا درمورد روان شناسی و اینکه این علم به چه چیزی می پردازد وهدف این علم چیست هدف

 

روانشناسی بررسی فرآیندهای ذهنی انسان است که نمی توان انکار کرد  دین نیز چنین هدفی دارد

 

وهدف دین راهنمایی انسان ها و سعادت و آرامش بخشیدن به انسان هاست پس روان شناسی عین

 

دین است و این دو از هم جدا نیستند.

 

جوادی آملی می گوید:  تفکیک علم ها درست نیست ،اشتباه است که علم را به فیزیک و شیمی و

 

الهیات و روانشناسی و...تقسیم بندی کنیم بلکه تمام علم ها یکی است.

 

مثال بسیار جالبی که استاد زد این بود که وقتی ما یک تلفن همراه خریداری می کنیم  سازنده آن همراه

 

گوشی یک کاتالوگ در اختیار ما می گذارد تا ما نحوه ی استفاده  از آن را بدانیم خداوند نیز که خالق و

 

سازنده ما انسانهاست کاتالوگی در اختیار ما قرار داده تا با خود واین جهان آشنا شویم که این راهنما یا

 

کاتالوگ قبلا تورات و انجیل و.... بوده والان کاملترین آنها یعنی قرآن است .

 

ابو علی سینا گفته است من از آیه ی 20سوره ی روم 4 مورد را ادراک کردم:

 

1. آرامش      2. عشق ومحبت      3.رحمت      4. اخلاق

 

از این سخن نمایان است که دین برای آرامش و سعادت انسان ها آمده و راهنمای روان  آدمی است

 

یعنی همان روانشناسی.

 

بیشتر انسان ها در زندگی تنها مشغول رفع نیاز های پست و درجه پایین خود هستند که بر اساس هرم  

 

سلسله بندی نیازهای مازلو یعنی خوردن و آشامیدن و رفع غریزه ی جنسی و از این دست می باشد

 

وسعی نمی کنند به مراحل بالاتربروند ودر همین حال می میرند اما عده ای دیگر به مرحله بالاتر یعنی

 

نیازهای عاطفی نیز توجه می کنند،دسته ی دیگر به بالاترین سطح نیاز یعنی خودشکفایی می رسند

 

ومعطوف این نیاز می شوند.کسی که خود را بشناسد خدای خود را شناخته است در این سه دسته که

 

گفته شد تنها گروه سوم است که در این زمینه تلاش کرده است.

 

نکات تربیتی که برای تربیت فرزندان باید به آن توجه کرد چند نکته است :

 

1.دقت در انتخاب همسر  

 

2.اقدامات هنگام زفاف   

 

 3.نکاتی که زن ومرد در دوران بارداری باید رعایت کنند.(مثلا از۴ماهگی که روح در نطفه دمیده می شود

 

 مادر با جنین حرف می زند .)

 

4.اقدامات هنگام تولد   

 

   5.اقدامات بعد از تولد که امام صادق (ع)در این زمینه یک تقسم بندی انجام داده است .

 

الف:7سالگی :دوران سروری  

  

ب:14 سالگی : دوره  اطاعت بچه ها 

 

ج: 21 سالگی :وزارت(یعنی مشاور و وزیر پدر ومادر باشند.)

 

والسلام.

 

خلاصه برداری جلسه از : خانم شاه عبدالعظیمی

 

گفتنی است جلسه بعدی این کارگاه که آخرین جلسه اس روز دوشنبه هفته بعد ۳ خرداد برگزار می

شود.

 

 

 

نتیجه وقت نشناس بودن!

در مراسم تودیع پدر پابلو، کشیشی که ۳۰ سال در کلیسای شهر کوچکی خدمت کرده و بازنشسته شده بود، از یکی‌ از سیاستمداران اهل محل برای سخنرانی دعوت شده بود.
در روز موعود، مهمان سیاستمدار تاخیر داشت و بنابرین کشیش تصمیم گرفت کمی‌ برای مستمعین صحبت کند.
پشت میکروفون قرار گرفته و گفت: ۳۰ سال قبل وارد این شهر شدم.
انگارهمین دیروز بود.
راستش را بخواهید، اولین کسی‌ که برای اعتراف وارد کلیسا شد، مرا به وحشت انداخت.
به دزدی هایش، باج گیری، رشوه خواری، هوس رانی‌، و هر گناه دیگری که تصور کنید اعتراف کرد.
آن روز فکر کردم که جناب اسقف اعظم مرا به بدترین نقطه زمین فرستاده است ولی‌ با گذشت زمان و آشنایی با بقیه اهل محل دریافتم که در اشتباه بوده‌ام و این شهر مردمی نیک دارد.

در این لحظه سیاستمدار وارد کلیسا شده و از او خواستند که پشت میکروفون قرار گیرد.
در ابتدا از اینکه تاخیر داشت عذر خواهی‌ کرد و سپس گفت که به یاد دارد که زمانیکه پدر پابلو وارد شهر شد، من اولین کسی‌ بود که برای اعتراف مراجعه کردم.

بقیه داستان رو خودتون حدس بزنید...

معجزه روبان آبی

 

آموزگارى تصميم گرفت که از دانش‌آموزان کلاسش به شيوه جالبى قدردانى کند. او دانش‌آموزان را يکى‌يکى به جلوى کلاس مي‌آورد و چگونگى اثرگذارى آن‌ها بر خودش را بازگو مي‌کرد. آن گاه به سينه هر يک از آنان روبانى آبى رنگ مي‌زد که روى آن با حروف طلايى نوشته شده بود: "من آدم تاثيرگذارى هستم"

سپس آموزگار تصميم گرفت که پروژه‌اى براى کلاس تعريف کند تا ببيند اين کار از لحاظ پذيرش اجتماعى چه اثرى خواهد داشت. آموزگار به هر دانش‌آموز سه روبان آبى اضافى داد و از آن‌ها خواست که دربيرون از مدرسه همين مراسم قدردانى را گسترش داده و نتايج کار را دنبال کنند و ببينند چه کسى از چه کسى قدردانى کرده است و پس از يک هفته گزارش کارشان را به کلاس ارائه نمايند.

 

ادامه نوشته

تقویت اعنماد به نفس

کنفرانس خانم هشیاردرجلسه انجمن روز2شنبه مورخ27/7/88

                                           تقویت اعتمادبه نفس

آیا تا به حال این سوالات را ازخود پرسیده اید:

1- اعتماد به نفس واقعی چیست؟

2- چگونه اعتماد به نفس را در وجود خود تقویت کنیم؟

3- چگونه اعتماد به نفس را در وجود خود حفظ کنیم؟

4- اصول اعتماد به نفس چیست؟

5- تمرین و تکرارهای لازم برای رسیدن به اعتماد به نفس کدام است؟

حال ما با هم به همه اینها پاسخ می گوییم.

سوال اول :تعریف اعتماد به نفس و آشنایی با آن

اعتماد به نفس یعنی: تقویت شدن، یعنی اضافه شدن، یعنی آرام شدن،یعنی پشتیبانی دیدن.

دکترباربارا آنجلیس می گوید:" اعتماد به نفس ازاراده و تصمیم من سرچشمه می گیرد."

هرکسی توانایی مخصوص ومنحصربه فرد خود را دارد، وقتی درزمینه آن توانایی کاری انجام می دهد حتی اگرموفق هم شود آنطورکه باید و شاید احساس اعتماد به نفس نمی کند.چرا؟؟؟

ادامه نوشته

"سمینار جوان و مهارتهای بهتر زیستن"

                                                                                                 

انجمن روان شناسی و کانون هلال احمر برگزار می کنند:

  سمینار جوان و مهارت های بهتر زیستن

بالاترین امتیاز جوان خستگی ناپذیر بودن آن است و بالاتر از آن تلاش برای بهترزیستن است.

در این سمینار آموزش خواهند داد آن چه برای دو اصل بالا نیاز داریم.

با حضور استاد اخوان

زمان:شنبه ۱۸/۷/۱۳۸۸   ساعت:۹ الی ۱۲

مکان:ساختمان شماره ۲ سالن فرشباف