خلاصه کارگاه آموزشی مورخ 26/2/89
با موضوع : رابطه روان شناسی و دین
این جلسه با حضور استاد بزرگوار آقای چاووشی زاده انجام شد .
ابتدا درمورد روان شناسی و اینکه این علم به چه چیزی می پردازد وهدف این علم چیست هدف
روانشناسی بررسی فرآیندهای ذهنی انسان است که نمی توان انکار کرد دین نیز چنین هدفی دارد
وهدف دین راهنمایی انسان ها و سعادت و آرامش بخشیدن به انسان هاست پس روان شناسی عین
دین است و این دو از هم جدا نیستند.
جوادی آملی می گوید: تفکیک علم ها درست نیست ،اشتباه است که علم را به فیزیک و شیمی و
الهیات و روانشناسی و...تقسیم بندی کنیم بلکه تمام علم ها یکی است.
مثال بسیار جالبی که استاد زد این بود که وقتی ما یک تلفن همراه خریداری می کنیم سازنده آن همراه
گوشی یک کاتالوگ در اختیار ما می گذارد تا ما نحوه ی استفاده از آن را بدانیم خداوند نیز که خالق و
سازنده ما انسانهاست کاتالوگی در اختیار ما قرار داده تا با خود واین جهان آشنا شویم که این راهنما یا
کاتالوگ قبلا تورات و انجیل و.... بوده والان کاملترین آنها یعنی قرآن است .
ابو علی سینا گفته است من از آیه ی 20سوره ی روم 4 مورد را ادراک کردم:
1. آرامش 2. عشق ومحبت 3.رحمت 4. اخلاق
از این سخن نمایان است که دین برای آرامش و سعادت انسان ها آمده و راهنمای روان آدمی است
یعنی همان روانشناسی.
بیشتر انسان ها در زندگی تنها مشغول رفع نیاز های پست و درجه پایین خود هستند که بر اساس هرم
سلسله بندی نیازهای مازلو یعنی خوردن و آشامیدن و رفع غریزه ی جنسی و از این دست می باشد
وسعی نمی کنند به مراحل بالاتربروند ودر همین حال می میرند اما عده ای دیگر به مرحله بالاتر یعنی
نیازهای عاطفی نیز توجه می کنند،دسته ی دیگر به بالاترین سطح نیاز یعنی خودشکفایی می رسند
ومعطوف این نیاز می شوند.کسی که خود را بشناسد خدای خود را شناخته است در این سه دسته که
گفته شد تنها گروه سوم است که در این زمینه تلاش کرده است.
نکات تربیتی که برای تربیت فرزندان باید به آن توجه کرد چند نکته است :
1.دقت در انتخاب همسر
2.اقدامات هنگام زفاف
3.نکاتی که زن ومرد در دوران بارداری باید رعایت کنند.(مثلا از۴ماهگی که روح در نطفه دمیده می شود
مادر با جنین حرف می زند .)
4.اقدامات هنگام تولد
5.اقدامات بعد از تولد که امام صادق (ع)در این زمینه یک تقسم بندی انجام داده است .
الف:7سالگی :دوران سروری
ب:14 سالگی : دوره اطاعت بچه ها
ج: 21 سالگی :وزارت(یعنی مشاور و وزیر پدر ومادر باشند.)
والسلام.
خلاصه برداری جلسه از : خانم شاه عبدالعظیمی
گفتنی است جلسه بعدی این کارگاه که آخرین جلسه اس روز دوشنبه هفته بعد ۳ خرداد برگزار می
شود.